Jul: Hit eller shit?

by Leda

NØJ (!) hvor kunne jeg godt tænke mig at vi redefinerede det der med jul. Startede forfra og tog udgangspunkt i hvad det er julen handler om og så fandt aktiviteter, retter og nye traditioner der underbygger og ikke undergraver julens ånd.

Jeg hader julesange, julemad, julekalender og julegaver, og mener at det med at slæbe et træ ind i stuen, pynte det og vade rundt om det mens man synger sange om ting ingen af os tror på er fucking sindssygt. (I øvrigt: Hvordan kan man sætte spørgsmålstegn ved hvorfor nogen mennesker vælger at tildække deres hår, men mene dette er helt normalt??)

Er til gengæld vild med ideen om at være sammen med og nyde tiden med mennesker man holder af (ville godt nok ønske det var knap så smertefuldt at være sammen med netop min familie, men det er en historie til en anden dag). Tror dog det kan gøres smartere. Hvis man nu tænkte sig lidt om i stedet for at gøre som man altid har gjort, alene fordi det har man altid gjort.

Ved ikke præcis hvad der skulle puttes ind; men jeg ved hvad der skulle ud – grådighed, dovenskab, frådseri og misundelse. Ingen gaver og ikke. al. den. mad.

Er det en sindssyg idé? Eller er det bare min familie der ikke kan finde ud af det der med at holde jul? Eller er Pyrus, flæskesværd, dårlig samvittighed og elendige gaver der ikke kan byttes bare kommet for at blive?