Julekalender 2011 – 19. december

by Leda

En af de få ting jeg holder af ved julen er undskyldningen for at drikke en frygtelig masse øl. Som alternativ til en almindelig julefrokost, er jeg stor fan af ølsmagning, både for muligheden for at prøve nye gode øl og så fordi man har noget at snakke om så ligegyldig small-talk med folk jeg ikke kender bliver holdt på et minimum.

Så i dag står den på gode råd, hvis du selv gerne vil kaste dig ud i ølsmagning. Jeg er på ingen måde ekspert, men det skal absolut ikke afholde mig.

Grundlæggende ‘regler’

  • Omgivelserne skal være passende. Øllen skal være i centrum, dvs. at fjernsynet skal være slukket, der skal være relativt roligt omkring dig/jer og der skal helst ikke ryges i lokalet, eller være andre stærke lugte.
  • Har engang hørt at øllene skal have en temperatur på alkoholprocenten +2°C. Ved ikke om det er en gylden standard eller en smagssag, men øllene skal i hvert fald ikke være direkte fra køleskabet hvis man skal kunne smage noget.
  • Øllen skal drikkes af et glas. Vel og mærke et glas hvor øllen kan ses igennem og hvor der er plads til næsen. Glassene skal være helt rene, skyllet en gang i rent lunkent vand (uden opvaskemiddel), så der ikke er fedt- eller sæberester på glassene, der kan gøre det svært at få øllet til at skumme. Som udgangspunkt skal der være ca. 2cm skum på øllen, men det er en smagssag. Jeg bryder mig fx overhovedet ikke om skum.
  • Hvis der er stor forskel på alkoholprocenten i de øl du vil smage på, så start med de lette og bevæg dig opad.
  • Det kan være en fordel at vælge et tema, så det er lettere at udvælge øl, og så man får en fornemmelse af at have fået et indblik i et område i stedet for at smage på lidt  hist og pist.

Selve ‘processen’

God fornøjelse.

PS Hvis du har et godt råd eller et vigtigt princip jeg har misset må du mægtig gerne skrive det i kommentarfeltet.